Häxmamman i Jämtland med sitt vimsiga & stickiga liv

Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

ABORT

Av Häxmamman med - 17 februari 2009 22:13

 

Innan ni läser det här inlägget så vill jag säga till er alla att vi har olika åsikter och ingen är sämre än någon annan för att man tycker olika.

Jag är ingen ond person och jag vill bara stå för min åsikt och inte vara elak mot någon, jag kan tänka mig att mitt inlägg kan reta många men det är inte min menig.

Det är bara min åsikt och mina tankar, vad ni har för tankar och åsikter kanske är annorlunda än vad jag tycker, men för det så tycker jag inte sämre om er för det och det hoppas jag att inte ni tycker om mig heller för att jag tycker annorlunda än vad många av er kanske gör.


Jag hoppas att ni respekterar mina åsikter och tankar och fortsätter att  besöka mig, jag säger som PC att många lämnar bloggen för ens åsikter, men vad är bloggen till för om inte mina åsikter och tankar.


Med dessa ord så hoppas jag att ni som inte vill veta mina åsikter eller tankar och accepterar dom kanske inte bör läsa mina inlägg...

Mvh Häxstickande Mamman

Läste ikväll i Lisa Magnussons blogg Aftonbladet Debatt, hon skriver krönikor för Aftonbladets Debatt-sajt. Det jag läste idag handlade om abort.

Många tankar far i mitt huvud när det gäller abort, jag är ingen abortmotståndare, jo lite, det beror på vad jag TYCKER vart gränsen går.

Vi är olika, det är som med mycket annat när det gäller gränsättningar, vi tycker olika, jag tycker si och andra tycker så.

Jag tycker att när man börjar använda abort som preventivmedel och inte skyddar sig och man är erbjuden ett skydd för att förhindra denna situation och tar inte den bara, Ja bara för att.

Men sedan finns det faktiskt de som inte har råd med preventivmedel, det är dyrt, visst leva ett celibat liv det kan man välja men det är väl inte så människan fungerar.

Det är nu mycket skriveri om den kvinnan som valde bort 2 foster för att det var troligen flickor, hennes gräns gick där, jag tycker inte det är ett bra val men vem vet bakgrunden till hennes handling.

En förtryckt kvinna vars man vill helst ha en pojke, sexuella övergrepp som liten och traumat har gjort att hon inte klarar föda en flicka, misshandel av en man osv…

Listan kan bli lång just i denna debatt, lika som när det gäller prostituerade, vad har vi för rätt att se ner på människor som gör ett val som inte just är det val vi skulle välja.

Flickor som är unga, flickor/kvinnor som blivit vådtagna eller som Lisa Magnusson skriver flerbarnsmamma som känner att hon klarar inte av fler graviditeter/barn.

Ska man då välja att föda barnet, är det inte bättre att tänka så att dessa människor gjort ett val som är det bästa både för de och det barn som skulle ha kommit till världen.

Hur många barn sätts inte till världen och far illa, för att de inte är älskade i begynnande tid från att de kom till i kvinnans kropp.

När jag föddes, slutet på 60-talet så kan jag tro att det var ett val som inte kunde utföras i samma utsträckning som idag och i övrigt så var allt på den tiden hur, ung, gammal, våldtagen eller bara kvinna så hade du inte mycket att säga till om.

Jag undrar, min hona hon var inte ens 18 fyllda, tror ni verkligen att hon ville ha ett barn då, hon var i princip ett barn själv, hade de något annat val, det var bara bära sitt barn, gifta sig, skaffa bostad mm…

Visst älskar de sitt barn när de sitter snällt, sover och är tyst, men om barnet skriker timme efter timme, spelar ingen roll vad du gör så skriker barnet.

Älskar du då inte barnet vad kan då hända, det är då det sker mord och misshandel, statistiken har ökat ofantligt när det gäller barnmisshandel och barnamord.

Se i Kina t.ex hur är det inte där, 1 barn får födas/familj, mannen vill helst ha en son, många flickor sätts på barnhem med grymma förhållanden, deras identitet tas bort för att paret ska kunna göra ett nytt barn och hoppas på att det är ett litet gossebarn.

Om nu det skulle vara fritt att ta abort en sådan gång, skulle det vara fel, Ja moralen säger det, men om man tänker förnuftigt, vad är bäst, inte födas eller sättas på ett barnhem där man blir fastbunden.

Det visades på tv för flera år sedan om dessa barnhem, inte ska vi tro att de stängde ner hemmen bara för att det kom ut i media.

Visst finns de kvar och vi kan inget göra mer än att torka våra tårar för dessa stackars flickor som far illa, men skulle en kvinna komma och säga jag vill gärna ta abort än att välja det liv som är så grymt på dessa hem.

Hur agerar vi då, med ilska, NEJ! Hon får utstå med skällsord, barnamördare osv, men innan ni tar de orden i munnen så tänk efter vad är det inte om barnet hamnar på gatan, barnhem, misshandlas, dödas.

Föds barnet bara då till för att tillfredsställa människan, när barnet är fött så kan vi med gott samvete säga – Nu har vi räddat ett till barn till världen och så slår vi oss på bröstet med stolthet.

Med vårt mod, tapperhet och moralisering så har vi fört dessa barn rätt in i misär, vad har vi för rättigheter att välja.

Misär eller abort.

Jag måste åter igen ta upp om att till viss del är jag emot abort, det är ungefär som att säga jag är inte Absolutist för jag kan dricka ett glas, så är det med abortmotståndet med, det finns vissa agerande kvinnor gör för att utföra sin abort och det tycker jag inte om.

Men Absolutist mot Abort är jag inte, inte heller Absolutist för abort.

Sedan kan man fundera igen på det som vi människor inte kan tillåta acceptera är att vi alla har olika åsikter, jag tycker att om man agerar med ilska så ligger det något bakomvarande i deras agerande eftersom det kan leda till mord, misshandel och hot mot de som utför abort eller de som vill ha abort.

Vad är det för människor som kan gå så långt, om man nu agerar med ilska och hat är man något bättre då, är man inte en ond människa som kan gå till attack mot kvinnor som de inte ens vet bakgrunden till varför de gör ett sådant val.

Jag kan med säkerhet säga att många av de som gör abort vill egentligen inte det, men de har inget annat val, det är inte som om de ska gå på kiosken och köpa smågodis.

En abort görs inte förrän efter vecka 12, för det kan bli en spontan abort som det kallas i medicinska termer, missfall alltså.

Ni som är Absolutist Abort, tror ni verkligen kvinnan går med säkerhet och bara tänker att det snart ska bort, de hinner få hormonförändringar, de hinner att känna av sin graviditet och en tid därefter så har de tomheten och fortfarande sina hormoner som cirkulerar i deras kroppar.

Ni som tror detta vet jag inte vad jag ska säga om, det är synd om er för att ni kan inte ha en känsla av andras människor öden, ingen förståelse och medmänsklighet i era sinnen, det är bara kampen om era ords rättigheter.

Kampen att övervinna men samtidigt att förlora, för världen är full av oälskade barn redan och tänk då om 20 år, då kanske kampen för er är vunnen och hela världen består av barn som vuxit upp i misär och gatorna, barnhemmen fylls av oönskade barn.

Men sedan då, vart ska barnen ta vägen när de inte platsar in på dessa ställen, har vi kapaciteten för att kunna ta hand om de, har vi sjukvård som klarar upp den höga procenten av barn som far illa, har inte vi det så hur har då inte andra länder det.

Istället för att agera med ilska så kanske vi ska försöka lägga energin på att ta hand om de barn som redan idag far illa för att de är oönskade.

Tänk vad energi kan göra, innan vi tar bort Abortlagen måste vi först organisera så att vi kan ta hand om de som redan finns, sedan ta hand om de som kommer när lagen är satt.

Vi måste vara realistiska och tänka på att får man viljan igenom och förbjuda Abort så kommer det att finnas fler oönskade barn än vad vi har kapacitet att ta hand om dom, vi måste även ta konsekvenserna av det som har lagligt utförts.

Ibland när dessa skriverier kommer upp så låter det som om det är de som är strängt Absolut Abortare som ska ha barn.

Vet ni Absoluta Abortare vad det handlar om att sätta barn till världen, ibland kan man fundera om ni har en aning om vad som krävs.

Det är inte bara att föda fram det, du är skyldig att ta hand om ditt barn tills de är 21 år gammal enligt sociallagen.

Det finns kvinnor i min omkrets som gjort Abort och de har inte mått bra, det är ett val som har krävt stor styrka för att kunna utföra, de har gråtit, de har känt saknad och de sörjer både för att de inte hade ett annat val än just Abort.

(Vill tillägga att det finns ett fåtal kvinnor som inte bryr sig och vill ta abort och inte har känslor, men de är en liten procent)

Jag har 6 barn, jag var ung när jag fick min första, det var väldigt ovanligt att en man hjälpte till fast det var slutet på 80-talet.

Jag klarade av det men det var jag men kanske inte hon, jag valde det inte, men hon gjorde det, jag kunde ha ett val, men kanske inte hon.

Vem är jag att döma, vem är jag att veta vad som är bäst för andra, vem är jag att kunna säga att barnet ska födas till en värld där han/hon är oälskad.

Vart går gränserna, vem sätter gränser, är vi Gud, vad skulle Gud ha sagt, vad är vi för profeter som kan stå över huvudet på andra.

Vi är bara människor , Du, Jag , De, Oss, Andra, Vi…

Tack för ordet/Kram


 

Min blogg är nominerad hos Enbart och tycker i om min blogg så rösta gärna  

här >>>>


 
 
Peter pc carlsson

Peter pc carlsson

18 februari 2009 00:12

Rätten att göra abort har kommit för att stanna. I huvdsak finns det två linjer kring synen på det foster/barn som väntar på att födas.

Den religösa linjen är att livet börjar vid befruktningsögonblicket och är sedan heligt. Den andra linjen är att livet börjar vid födseln. Våra födelsedagar som vi firar är inte när vi blev befruktade.

Vi kan tycka om just detta, men det är de två huvudsakliga linjerna.

Den religiösa linjen gör att det är fel att använda spiral eller dagen efter piler. Bägge är en mycket tidig abort.

För egen del har jag svårt med resonemanget "Att kvinnan har rätt till sin egen kropp". Pratar vi ett förhållande där ingen av parterna är utnyttjad borde det i de bästa av världar vara ett gemensamt beslut.

Det jag har problem med när det gäller abort är att det går att göra abort efter den gräns där fostret kan räddas. För mig börjar livet när barnet är livsdugligt, dvs när det går att rädda. Det innebär idag runt vecka 24.

Ju tidigare en abort görs ju mindre moraliskt problem, inte för att fostret är mindre utan för att dess möjlighet att överleva utanför livmodern är obefintlig.

Det är att stoppa ett liv som kunde bli. Men det är alla preventivmedel också, ett sätt att stoppa det liv som kunde bli.

Visst kan vi säga att livet är heligt, men frågan är när det börjar? Vid befruktningsögonblicket, vid födseln eller kanske i vecka 24?

/PC

P.S Bra initiativ att diskutera abort!

http://enbart.blogg.se

 
Helen

Helen

18 februari 2009 09:13

Det är intressant det du skriver och det finns så många sätt att se på abort....jag tror nog du fick med dom flesta.
Bra skrivet....jag håller helt med dig.

Kan berätta att när jag, innan jag fick min dotter, fick ett missfall i 5-e månaden (som jag fick fixa hemma själv efter att ingen ville säga rakt i mitt ansikte att barnet var dött).
Efter missfallet ska man skrapas för att inga rester ska finnas kvar som kan orsaka infektion.
När den var gjord och jag fick prata med en sköterska efteråt så frågade hon mig om jag hade p-piller hemma......"ja" sa jag....då säger hon "se då till att använda dom så att vi slipper göra om det här".....Jag blev helt paff.
Jag hade för det första inte gjort abort utan fått ett missfall som jag lidit tillräckligt av dessutom undrar jag om hon behandlar alla som gjort abort så här hänsynslöst.
Samtidigt kan jag förstå att dom tycker som dom gör....för vi vet ju inte hur många aborter dom utför/dag och dom tycker väl att det är sorgligt.
Så hela den här abortfrågan är svår att tycka något om.

Förresten ska du absolut inte ta bort några inlägg....du skriver det du känner för och är det elaka kommentarer utan namn så ta bort dom bara.
Du skriver om bra och tänkvärda saker.....titta på besöksstatistiken....den säger mer än några elaka kommentarer.
Kramar om dig

http://gussilago

 
peter pc carlsson

peter pc carlsson

18 februari 2009 19:03

Jag hade verkligen sett fram emot att det blivit lite debatt kring denna svåra fråga. Synd att det inte blivit det. Det är en fråga som verkligen är värd att fundera kring. Inget är självklart.

Jag hoppas att du tycker att det är ok att jag lägger upp en av dina svar i min kommentar som ett inlägg. Det berörde mig djupt....

Kram min bloggvän.

http://enbart.blogg.se

 
Monica

Monica

18 februari 2009 21:39

Haha nu har jag skrivit en jättelång kommentar. Men den försvann. Förstod inte hur bloggratis fungerade. Kan väl sammanfatta med att jag håller med dig. Inga förutfattade meningar tack! ^^ Inte döma någon innan man vet något om den.
Sen skrev jag att jag tycker att ens barn är ju en barn oavsett i vilken vecka av graviditeten man befinner sig i. Man säger ju liksom " Nu har du ett barn i magen" och inte "oj, nu har cellen delat sig si och så många gånger".

http://monicali.blogg.se

 
FNIX

FNIX

19 februari 2009 20:30

DU ska definitivt inte ta bort några inlägg. Din bölogg är din personliga spegel och om folk inte kan acceptera det kan de läsa en annan blogg. Men nu, om abort.


Jag är inte emot abort, men jag är inte för abort heller. Det är svårt att förklara. När jag var sjutton år var jag tillsammans med en misshandlare, Mina föräldrar skulle aldrig ha funnits där (pappa alkis, mamma borde inte ha barn alls) och jag blev gravid. Vi använde kondom, men den gick sönder, och då fanns inte dagen efter pillret, i alla fall inte tillgängligt för ett barn. Jag blev gravid och gjorde abort mot hans vilja men av anledningen att jag inte trodde mig kunna bli en god mamma, och att han definitivt inte var en bra pappa.

Det var den värsta dagen i mitt liv &:e augusti 1995 var det jag hade gått 11 veckor och fyra dagar (OCh jo man gör abort innan vecka 12, med piller och skrapning, efter vecka 12 till vecka 19 får man krysta ut barnet) och jag hade mens hela tiden så jag fick reda på det när jag gått 11 v och fyyra dagar och göra det dagen efter.

Den svartaste dagen i mitt liv, jag var ensam, min kille kallade mig en kallblodig, äcklig jävla mörderska men jag gick ändå.

Jag tog bussen in och grät hela vägen. Jag var helt övertygad om att jag var en mörderska. Idag förstår jag att det inte är så. Idag förstår jag att det lilla fostret inte hade överlevt utanför magen vid den åldern och jag tror att livet börjar först senare. MEN ... DET GÖR FORTFARANDE ONT, som fan!

Jag kunde ha haft ett barn till och jag ångrar mig hela tiden, samtidigt som jag VET att det var rätt, eftersom barnet hade fått ett riktigt skitliv med två, då , outbildade föräldrar utan stabil ekonomi och en kvinnomisshandlare till pappa. Jag är glad, för allas skull, att jag hade modet.

Men när det kommer till frågor om abort överlag så tycker jag att det görs för lättvindigt. När du talar om Kina tex, så förstår jsg den bakomliggande problematiken, MEN ...jag förstår inte hur någon människa kan bära sitt barn i sig i nio månader och sedan sätta det på ett barnhem för att få ett nytt.

NEJ de borde inte få göra abort, de borde inte få skaffa barn överhuvudtaget..


KRAM
FNIXEN

http://www.fnix.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Häxmamman med - 3 november 2015 18:35

          Har inte vart här på länge och skrivit något, det beror på många saker som hänt/händer runtomkring mig. Jag vill gärna påvisa att det är både positiva och negativa saker omkring mig.   Jag har fortfarande problem med min p...

Av Häxmamman med - 31 oktober 2011 12:59

              Många drömmar är så verkliga så man vet inte om de är sann eller inte, men ändå är drömmar uppbyggd på något du är rädd för eller har under ditt liv upplevt så de är då halvverkliga...   Vissa dagar kan jag uppleva dr...

Av Häxmamman med - 19 oktober 2011 13:10


    Jag blir så frultansvärd upprörd över denna pedofilhärvans slutresultat...     Kvinnorna döms till barnpornografibrott av normalgraden.   Vad är en normalgrad till barnpronografi, finns det något normalt, de som nu anser att det ...

Av Häxmamman med - 11 juli 2011 10:02


    Jag känner att jag måste bara skriva å tala om att jag finns här, jag är kvar men bloggandet har blivit något som jag har lagt på sidan genom att jag orkar inte med bokstäver å siffror...   Konstigt hur det kan bli så men det är nog gan...

Av Häxmamman med - 24 april 2011 12:30


  Jag har nu legat på akutpsyk sedan början på April, jag accepterade en behandling som jag gjort tidigare ECT är en psykiatrisk behandlingsmetod där epileptisk aktivitet i hjärnan framkallas genom elektrisk stimulering. ECT används framför allt...

Presentation

Här läser ni om en 6-barns Häxmamma där livet verkligen gått upp & ner med trassel av garn & stickningar.

Startblogg

Startblogg.se
Visitkort till bloggen

Fråga mig

20 besvarade frågor

Omröstning

Tycker ni om musik på blogg, hemsidor?
 Ja
 Nej
 Kanske

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Kategorier

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Musik

Bloglovin1

Gratis godis


Ovido - Quiz & Flashcards